Sondy paliwowe – typy i rodzaje

Wielu przedsiębiorców, mając nadzieję na ograniczenie kradzieży paliwa w swojej firmie, zdecydowało się na zainstalowanie specjalnie do tego celu zaprojektowanego detektora paliwa, którego zadaniem jest wykrywanie wszelkich wahań zużycia. Jednak decyzja o tym sprzęcie to za mało i musimy być zaznajomieni z tym, co tak naprawdę może nam zapewnić rynek obsługujący ten sprzęt. Warto wspomnieć, że istnieje wiele rodzajów sond paliwowych, jednak aby wybrać ten, który jest najbliższy naszym oczekiwaniom i potrzebom firmy, konieczne jest zapoznanie się z opcjami dostępnymi dla potencjalnych nabywców.

Sondy paliwowe – typy i rodzaje

Pierwsza sonda warta poznania to czujnik kontaktronowy. Charakteryzuje się dość prostą konstrukcją i nieskomplikowaną mechanicznie, a jednocześnie jest prostą metodą pomiarową opartą na kontaktronie wewnątrz urządzenia. Zadaniem tych czujników jest zmiana poziomu oleju w zbiorniku paliwa. Największą wadą tej sondy paliwowej jest niewątpliwie zbyt mała rozdzielczość, co skutkuje niską dokładnością pomiaru, co jest spowodowane zbyt małą ilością kontaktronów, które można zamontować w sondzie. Kolejną wadą jest duża wrażliwość na wszelkie drgania mechaniczne, trwałość niezbyt długa, a możliwość uszkodzenia duża.

Kolejną sondą paliwową, którą należy sprawdzić, jest sonda pojemnościowa, która podobnie jak jej poprzedniczka nie ma zbyt skomplikowanej konstrukcji. W tym przypadku producenci dbają również o to, aby nie przerastać urządzeń elektronicznych. Większość kupujących wybiera to urządzenie z prostego powodu – jest to bardzo tanie rozwiązanie produkcyjne, dlatego jest tak popularne. Jednak tanie rzeczy nie zawsze (lub rzadko) są dobrej jakości. Chcąc w pełni kontrolować prawidłowe spalanie, warto zainwestować w nowszą technologię. Ta sonda paliwowa ma poważną wadę – jej wysoka czułość na zmiany temperatury może zniekształcić końcowy wynik pomiaru. Dotyczy to zwłaszcza pojazdów z silnikiem Diesla.

Sonda fali akustycznej nazywana jest również sondą ultradźwiękową, która charakteryzuje się nieco skomplikowaną konstrukcją. W tym przypadku zastosowano dwa czujniki do pomiaru czasu potrzebnego na odbicie wiązki z nadajnika od powierzchni cieczy i powrót do odbiornika. Ta sonda paliwowa ma też swoje słabości. Jednym z nich jest również wrażliwość na zmiany temperatury, a także wrażliwość mikrofonów i głośników na różne zanieczyszczenia.

Możemy również odróżnić pojedynczą sondę ciśnieniową od sondy referencyjnej, ale ta ostatnia jest uważana za jedną z najdokładniejszych sond na rynku. W obu przypadkach zmiana temperatury nie znajdzie odzwierciedlenia w uzyskanej wartości mierzonej, można więc powiedzieć, że jest w pełnym tego słowa znaczeniu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.