Modyfikacje w układanie hamowania
Napełnianie układu hamulcowego cieczą o wyższej temperaturze wrzenia określonej przez specyfikację DOT wyeliminuje widzenie w ciemności. Jeśli w Twoim samochodzie znajduje się najpopularniejszy płyn DOT-3 (R-3) o maksymalnej temperaturze roboczej 205°C, zmień go na DOT-4 (230°C) lub DOT-5 (260°C). Należy jednak pamiętać, że płyny o wyższej specyfikacji są bardziej higroskopijne, to znaczy wrażliwe na wilgoć. Higroskopijność pozwala płynowi wchłaniać wodę i obniżać jej temperaturę wrzenia. Ponadto wilgoć może powodować szybką korozję wewnątrz całego układu, dlatego płyny o wyższych parametrach muszą być wymieniane częściej.

Syntetyczny płyn sportowy
Biorąc pod uwagę wilgotność płynu, normy europejskie i amerykańskie określają tzw. temperaturę wrzenia na mokro jako znacznie niższą od wartości podawanej jako bezpieczna temperatura pracy. Polska norma tego nie uwzględnia, a na opakowaniach płynów domowych nie znajdziesz żadnych istotnych informacji. Najlepszy jest syntetyczny płyn sportowy, ale najmniej trzeba go wymieniać, wymieniać co dwa miesiące. Typowe parametry płynu sportowego (Castrol SRF) to: maksymalna temperatura pracy 310°C, temperatura wrzenia mokrego 270°C.
Skuteczność hamowania w różnych temperaturach
Dla kontrastu, płyn hamulcowy w specyfikacji DOT-4 firmy Agipo ma temperaturę odpowiednio 260°C i 68°C. Teraz możesz nosić wspomniane sportowe klocki hamulcowe, które najlepiej sprawdzają się w wysokich temperaturach. Okładziny cierne, czyli klocki lub szczęki hamulcowe, charakteryzują się współczynnikiem tarcia, który decyduje o skuteczności hamowania w różnych temperaturach. Standardowe klocki zwykle mają współczynnik tarcia około 0,38, gdy są zimne. Już zaczęła spadać w okolicach 100°C, a wynosi tylko 0,21 w okolicach 200°C. Sytuacja jest gorsza, gdy pada deszcz, a współczynnik tarcia może spaść nawet do 0,15.
Nieco lepszy klocek, zwany klockiem „motion”, jest wykonany z innych materiałów i ma współczynnik tarcia około 0,32 na zimno, co jest gorsze od standardowego klocka. Hamulce tylne, na tym etapie, bez względu na to, czy Twój samochód jest bębnowy czy tarczowy, możesz spokojnie utrzymać go w stanie fabrycznym, ponieważ zapewniają tylko 30% siły hamowania. Po prostu utrzymuj je w dobrym stanie. Sprawne działanie tylnego hamulca determinuje działanie hamulca ręcznego, co bywa przydatne w sportowej jeździe.
W celu poprawy dokładności hamowania warto zastąpić tandemowy elastyczny przewód hamulcowy wykonany z gumy mocniejszym oplotem metalowym. Są odporne na uszkodzenia, a przy mocnym hamulcu ciśnienie płynu nie spowoduje ich rozszerzenia i zwiększenia skoku pedału na biegu jałowym, jak to ma miejsce w przypadku węży gumowych.